Rashdan Aris Enterprise

Iklan....

Saturday, January 07, 2012

Jom Ngail Bapak Keli...........

Musim cuti sekolah ni balik kampunglah kan.. Bila dah ramai-ramai ni, macam-macam lah ceritanya. Daripada hal kerja, ngumpat-ngumpat, sale sana sini (cerita kaum Hawa... hehe) sampailah bab makan-makan ni.

Sembang punya sembang tetiba ada plak yang nyebut nak makan ikan keli... Apa lagi, aku pun tanpa banyak cerita terus ambil joran kepunyaan mertua. Berumpankan dedak puyuh yang aku 'curik' ckit, lalu dibancuh dengan air dan sedikit tepung.. hehehe.. (sapa nak marah, sendiri jadi tokeh puyuh...)

Persiapan telahpun dilakukan, segala bekalan semuanya telah dibawa.. Aku pun mulakanlah perjalanan ke lubuk keli yang bersaiz raksasa seorang diri dengan berjalan kaki.. Kata ayah, keli kat lubuk tu semua besar2!! kalau ngail sekor pun dah cukup nak buat makan..

Sebaik sampai di lubuk yang diperkatakan, aku pun mula mencari port yang baek utk melabuhkan umpan. Dari riak air memang macam takda ikan, tapi ayah kata kat sinilah ikannya besaq2!! Ahh... hantam sajalah... tanpa membuang masa akupun mulalah membaca serapah sambil menggumpalkan dedak pada mata kail. Lepas ludah 3 kali kiri dan kanan, umpan pun dilontar ke air.. "Pllupp!" (dari bunyi umpan jatuh dah tau akan kena!!) hahahaha..... riak boto...

Dengan tak semena-mena air yang tenang tadi mula bergelombang.. Haaaaaa.......... dia mai dah.... Riak2 di air menunjukkan memang lubuk ni ada ikan yang besar2.. Tiba2, kelihatan tali pancing telah ditarik oleh makhluk air yang dah memang tau dia tu bapak keli. Aku pun... zzzaaaaasss!!!! ttuuppp!! ades.... tak kono.. cilako kau, makan main2 yo!! ekau tunggu situ! kata hati aku yang panas....

Mentera serapah yang aku belaja dari Majalah Ujang pun terus dibaca.. untung2 dapatlah aku bwk naik ikan ni. Sekali lagi umpan dilontar ke air.. "Peellup!!!" (peergh... bunyi mcm pelup-a.. hahahahha) Tak sampai 20 saat aku tunggu, tali pancing menegang dengan sangat perlahan... dengan kiraan 1.. 2.. 3.. heeeaaaahhhhhh!!! zaaaaasss!!! Peeeerrrrghhhhh............. dah kono... dah kono.... kan main bosa tekau!!

Ganeh amek2 dio tarik.. abih satu lubuk dio musing.. dengan kekuatan tali nylon 6 paun yang dah sizen, aku hanya mampu bertahan dari diasak oleh bapak keli nih!! setelah beberapa ketika aksi tarik menarik ni berlangsung, seperti seakan-akan aku yang akan berputih mata, aku hanya mampu bertahan dan bertahan.. makhluk air nih makin mengganas dan mengganas.. agaknya tak penah makan pancing kot.. hehe..

Dengan sepenuh nyawa aku bertahan... eh!! silap, ikan yang bertahan.. aku plak yang spoil tak bawak tangguk.. camna nak naikkan ikan 'gabak' nih?? cis!!! Terpaksalah aku mencari alternatif lain...

"A'kum.. Abg Din, sya dpt ikan besaq nih!! bwk penjauk kat telaga sat.. ikan ni tak bleh naik nih.. tali haluih!!" talian hayat yang terpaksa digunakan. Nasib baik aku bwk phone td. hehehe... Tak sampai seminit Abg Din (abg ipaq aku) pun sampai membawa penjauk (tangguk) dengan diekori anaknya Si Awan...

Jadi, nilah rupanya bapak ikan keli yang aku pancing dalam telaga pak mentua aku kat belakang umah je... hehehehe.... Selamat Menjamu Mata....








No comments:

Post a Comment