Rashdan Aris Enterprise

Iklan....

Saturday, April 07, 2012

Tetamu Berbisa Yang Tidak Diundang..

Salam untuk semua..

Lain yang hendak ditangkap, lain pula yang dapat.. Biasanya bubu ditahan untuk mendapatkan ikan puyu, haruan, sepat dan keli sawah. Tapi kali ini Sang Tedung pula yang masuk terperangkap!!

Seperti biasa, bapa mertua saya akan menahan bubu untuk dapatkan bekalan ikan segar untuk hidangan harian atau dibuat pekasam dan ikan kering. Memasuki bulan April ni hujan agak jarang turun dan padi pun belum ditanam. Biasanya dalam keadaan seperti ni tali air akan kering dan bubu tidak dapat dipasang.

Namun hujan lebat yang telah turun beberapa hari yang lalu telah menyebabkan tali air yang kering mula mengalirkan air semula. Justeru bubu dipasang dan telah berjaya memerangkap beberapa ekor ikan sawah seperti haruan dan puyu. Kelihatan juga sekumpulan anak ikan sepat kedah sebesar batang mancis turut berenang-renang mengikut arus air.

Tanpa disangka suatu petang seperti biasa bubu akan diangkat untuk memeriksa hasil tangkapan. Alangkah terkejutnya apabila Sang Tedung yang terperangkap di dalam bubu.. Ular Tedung Senduk yang sepanjang 1 meter yang terperangkap kelihatan kekenyangan dengan perutnya yang membulat. Entah berapa ekor ikanlah yang dia dah sebat..

Kerana terkejut dan panik, Sang Tedung pun meluahkan isi perutnya agar badannya ringan dan mudah untuk melarikan diri. Apa yang terkeluar daripada mulutnya bukanlah ikan hasil tangkapan bubu, tetapi merupakan seekor tikus yang besar. Oleh kerana spesis ini merupakan yang berbahaya dan sangat agresif, maka terpaksalah kami 'tidurkan' Sang Tedung ni..

Tindakan ini terpaksa diambil demi keselamatan diri dan ternakan.. So, tengoklah sendiri gambar yang sempat diambil.













No comments:

Post a Comment